Wednesday 13 October 2010

JALANRAYA -PENGGUNA,PENGUTAKUASA DAN PEMERINTAH

Berita baru tetapi perkara lama. Isu panas tetapi cerita basi. Tidak lebih seperti ulangtayang iklan di skrin TV. Kita menangis, melolong dan menempik hanya untuk seketika. Kemudian kita kembali lupa.

Tragedi demi tragedi berselang seli. Silih berganti. Dasyat dan ngeri. Terbaru dalam siri, dua belas orang maut dan beberapa yang lain parah atau pun paling tidak, mereka pasti terkejut geroh dalam satu kemalangan sebuah bas ekpress dekat Melaka.

Saya mungkin salah seorang pengguna jalanraya jarak jauh negara ini sejak 1982 apabila membeli kereta pertama saya ketika itu. Selama tempoh 28 tahun , saya memandu hampir di semua lebuhraya, jalanraya dan jalan tidak raya seluruh pelosok negara . Dari era jalan persekutuan yang sempit sehingga kepada zaman lebuhraya 4 lorong sebelah.

Apa yang ingin saya kongsikan dari pengalaman selama itu ialah, walaupun tidak semua tetapi sebahagian besar pemandu kenderaan berat khususnya bas eskpres, memang kurang hemah mereka dalam tolakansur berkongsi menggunakan jalan raya. Kita tidak tahu apa punca masalah sebenar tetapi yang jelas bagi seorang pemandu bas, bila ia berada di atas jalan ia di "jaga" oleh sekurang-kurangnya empat orang penguatkuasa wakil kepada pemerintah kesejahteraan sesebuah negara. Mereka ialah;-

1. Pegawai LPKP

2. Pegawai JPJ.

3. Pegawai Polis Trafik.

4. Pemilik syarikat bas ( majikan mereka).

Anehnya, 4 orang tidak berupaya mengawal 1 orang. Bermakna 1 orang tersebut memang hebat dan handal.

Mungkin anggota penguatkuasa hanya pemegang amanah mendaulatkan undang-undang dan tertakluk kepada terma dan syarat tertentu. Mereka mungkin umpama burung kakatua. Hanya boleh bertindak dalam lengkungan garispanduan ditetapkan. Berlebih kurang sikit sikit mungkin boleh, tetapi kalau banyak tentu menjadi sukar. Jadi, mereka tidak wajar di persalahkan. Lalu siapakah yang lebih wajar memikul tanggungjawab?

Jika diatas kapal, orangnya tentulah nahkoda. Nakhoda bukan dewa tetapi seorang manusia juga. Sebagai manusia jika ia sedar kemanusiaannya, tentu ia akan bertindak dalam lengkungan sebuah kemanusiaan atau fitrah mereka. Maka segala peraturan haruslah berpaksi kepada naluri dan fitrah manusia.

Persoalannya, manusia cuba dididik mengikut methodolgi penciptaan mesin. Percubaan ini mungkin disedari atau tidak atau mungkin mempunyai agenda tersendiri. Sejauh mana keberkesanan dan rasionalnya peraturan peraturan jalanraya digubal dan dikuatkuasakan perlaksanaan selama tempuh ini masih boleh dan sentiasa dipertikaikan. Erti nya ia satu perjuangan yang belum selsesai.
Kemelut ini secara umum melibat semua pengguna. Bila berada diatas jalanraya, adalah menjadi perkara biasa hal hal berikut, yang tidak sepatutnya terlihat oelh kita:-

1. Jika lorong tepi untuk pemanduan kenderaan berat dan perlahan, mengapa berleluasa mereka ini di lorong tengah dan lebih teruk di lorong kanan atau lorong memotong. Tidak bolehkah salah seorang dari 4 penjaga diatas menegur atau merotan mereka ini dengan sungguh sungguh sebatan, biar berbalur!

2. Jika mereka dihadkan kepada 90km/j mengapa ada yang boleh memintas dengan amat mudah disebelah lorong kiri keatas sebuah kereta pada kelajuan 110km/j. Bukankah aturan memandu kita disebelah kanan tangan. Memintas hendaklah di sebelah kanan.

3. Mengapa ada kereta kereta romantik dan skepo dengan kelajuan 60 - 80km/j bersiul siul di lorong memintas lalu membentuk gerabak komuter berjela jela panjangnya.

4. Mengapa ada kereta kereta menggunakan lampu xenon yang memancar kilauan warna biru uyang menyucuk mata?
5. Mengapa ada kenderaan khususnya motosikal yang bunyinya macam buluh pecah dan memecut mecelok sana sini atas jalan.
6. Mengapa ada pengunggang motosikal dengan terkemut kemut menunggang di lorong kanan lebh raya..
7. Mengapa ada pengguna sesuka hati meletak kenderaaan mereka di tepi jalan sehingga mengganggu aliran trafik.
8. Mengapa bermerajalela pengguna pengguna selfish yang gemar memotong barisan sehingga menyebabkan trafik jam.
Senario ini jarang di katakan oleh pihak berkuasa. Mereka lebih gemar menuduh kelajuan sebagai punca utama. Kelajuan berbahaya sebenarnya subjektif. Pada tahap berapakah ia di katakan laju . 100km/j. 15okm/j atau 200km/j. Bagi seorang pemandu muda 150km/j mungkin belum laju. Kepada seorang pemandu warga emas, 60km/j sudah dirasakan laju. Sebab itu dia dengan tenang bersiul siul di lorong kanan lebuhraya membentuk konvoi yang tension dan boleh menyebabkan kecelakaan atau pertelingkahan.
Majlis Keselamatan Jalanraya mungkin boleh membuat kajian dan menetap tahap kelajuan standard berdasarkan fitrah dan respon semulajadi manusia. Secara kampung, ia sangat mudah. Kita perhatikan lah, di kawasan hadlaju 90 km/j, berapa ramai boleh mematuhinya. Saya rasa 80% pengguna memecut seekitar 100 -110km/j di zon tersebut.

No comments:

Post a Comment